بازاریابی دیجیتال هنوز اصطلاح دیگر مشابه با بازاریابی اینترنتی است. در اینجا آن را به کار میبریم زیرا اصطلاحی است که امروزه بهطور روزافزونی توسط آژانسهای تخصصی بازاریابی الکترونیک در به خدمت گرفتن کارکنان متخصص به کار میرود. همچنین مؤسسه بازاریابی مستقیم[1](IDM) نیز این اصطلاح را برای اشاره به کیفیت و شرایط حرفهای و تخصصی خودش به کار میگیرد.
مؤسسه بازاریابی مستقیم برای کمک به توضیح هدف و رویکردهای به کار رفته برای بازاریابی دیجیتالی، یک توضیح مفصلتری از بازاریابی دیجیتال ارائه کرده است:
بازاریابی دیجیتال شامل به کارگیری تکنولوژیهایی است که کانالهای آنلاین را برای بازار فراهم میکنند:
برای دسترسی به این اهداف:
با استفاده از این تاکتیکهای بازاریابی:
اولین بخش این نسخه مجموعهای از ابزارهای ارتباطی را نشان میدهد که کانالهای آنلاین را شکل میدهند و بازاریابان الکترونیک از آن برای ایجاد و گسترش روابط با مشتریان استفاده میکنند. این ابزارهای ارتباطی عبارتند از کامپیوترهای شخصی، PDAها، تلفنهای موبایل، تلویزیون دیجیتال و رادیو.
بعضی از این ابزارهای ارتباطی و پلات فرمها از نظر تکنیکی بالا بوده و برای شما نیز آشنا هستند مانند وب سایتها، موتورهای جستجو، ایمیل و پیام کوتاه. یکی از هیجانانگیزترین چیزها دربارهی کار در رسانههای دیجیتالی، معرفی ابزارها و تکنیکهای جدید است که بهخاطر ارتباطشان با یک تیم ویژه بازاریابی مورد ارزیابی قرار گیرند.
خدمات وب محور که به افراد اجازه میدهند 1- یک پروفایل عمومی یا شبه عمومی در داخل یک سیستم به هم پیوسته ایجاد کنند 2- فهرستی از کاربران دیگر را که با آنها در ارتباط هستند، تهیه کنند و 3- فهرست ارتباطشان را با افراد دیگر در داخل سیستم مورد ارزیابی قرار دهند.
بخش دیگری از تعریف بازاریابی دیجیتال نشان میدهد که این تکنولوژی نیست که بازاریابی دیجیتالی را به پیش میراند بلکه کسب و کار مربوط به بدست آوردن مشتریان جدید و حفظ روابط با مشتریان موجود است.
همچنین این بخش تأکید دارد که چگونه بازاریابی دیجیتالی در انزوا اتفاق نمیافتد، بلکه زمانی بیشترین کارایی را خواهد داشت که با کانالهای ارتباطی دیگر مانند تلفن، ایمیل مستقیم یا رو در رو در پیوند باشد. همانطور که گفتیم، اینترنت در حمایت از بازاریابی چند کاناله موضوع مهم دیگری است. کانالهای آنلاین همچنین باید برای حمایت از فرایند کلی خرید از پیش فروش گرفته تا فروش و بازفروش و توسعه بیشتر روابط مشتری، مورد استفاده قرار گیرند.
دربخش پایانی همچنین نشان میدهد که چگونه موفقیت آنلاین نیازمند اتخاذ یک رویکرد برای حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید بوسیله انتخاب آمیختهی مناسبی از ابزارهای ارتباطی الکترونیک و سنتی است.
حفظ مشتریان آنلاین نیازمند توسعه بینش مشتری از طریق جستجوی ویژگیها، رفتار، ارزشها، علائق، و ابزارهای ارتباطی مربوط مانند وب و ایمیل است
[1]Institute of direct marketing(IDM)
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است
درباره این سایت